رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

گردشگری چیست

گردشگری یا صنعت توریسم به مسافرت یا جابه جایی یا خارج شدن آدم ها از محل زندگی به نقطه ای دیگر برای تفریح، یا سیاحت گفته می شود.

از طرفی به هر نوع مسافرت نیز تعبیر می شود و اشخاصی که گردشگری می کنند گردشگر، سیاحت گر، توریست یا سیاح گفته می شود.

واژه گردشگری از زمانی که انسان توانایی مالی و طول عمر بیشتری بدست آورد و اقدام به سفر کرد به وجود آمد.

از نظر روانشاسی باعث افزایش میل زندگی، شادی و بسیاری نتایج مثبت برای آدم ها محسوب میشود و هرساله تعداد بیشماری از افراد به نقاط مختلف دنیا سفر کره و بخش های دیدنی این کره خاکی را سیاحت می کنند. 

تعریف صنعت توریسم از نظر سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی برای گردشگری ارائه کرد که عبارت است از: 

«مجموعه فعالیت های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است؛ البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود».

و بر اساس این تعریف از صنعت توریسم، کسانی که شامل این تعریف می‌شوند گردشگر نامیده می شوند.

در این مقاله سعی داریم به توضیح درمورد گردشگری چیست بپردازیم.

صنعت گردشگری یا صنعت توریسم

از زمان پیدایش صنعت توریسم، زمانی که گردشگران به کشوری وارد می‌شوند به صورت بدیهی می بایست هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند.

مانند: هزینه محل اقامت مانند: هتل، مهمانخانه T هزینه خوراک، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند به گردشگران صادرات نامرئی هم می‌گویند و این باعث پیدایش صنعتی به نام صنعت گردشگری یا صنعت توریسم گردید.

هر روز با تبلیغات گسترده، شرکت‌های گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور یا شهرهای مختلف مواجه می‌شوید.

اما کمتر پیش آمده دقیقاً نوع جاذبه گردشگری که قرار است از آن بازدید کنید، مشخص شود؛ با ارگ اصفهان همراه باشید. 

انواع تعریف جاذبه های گردشگری

ارائه تعریف دقیق از جاذبه صنعت توریسم یا دیدنی‌ها کمی دشوار است؛ اما غالباً جاذبه گردشگری به دو صورت کلی می‌تواند تعریف و مشخص شود:

  • ویژگی فیزیکی یا فرهنگی یک مکان خاص که باعث شود گردشگران یا مسافران آن را یک‌بار یا هرچند بار بسته به تعریفی که از نوع سفر دارند؛ به عنوان قسمتی از مقصد سفر خودشان به حساب آورند.
    این ویژگی ممکن است مربوط به طبیعت همانند آب و هوا، پوشش گیاهی و منظره یا مربوط به فرهنگ منطقه همانند تئاتر و موزه باشد.
  • ویژگی مثبت یا مطلوب یک منطقه که باعث به وجود آمدن بازار گردشگری یا جذب گردشگر می‌شود نیز می‌تواند تعریف دیگری از جاذبه گردشگری باشد.
    این ویژگی مثبت می‌تواند آب و هوا، مناظر دیدنی، مراسم خاص یا فرهنگ منطقه باشد.
  • جاذبه‌های ساخته دست انسان یا فیزیکی می‌تواند همانند پل بندر سیدنی یا رویدادی همانند المپیک باشد.
    جاذبه‌های طبیعی بدون دخالت بشر به صورت مناظر دیدنی در طبیعت به وجود می‌آیند.
  • تعریف دومی که از جاذبه داده شد، می‌تواند عاملی باشد که گردشگر به مقصد مورد نظر سفر کند؛ اما اصلی‌ترین دلیل یک سفر نمی‌تواند باشد.
    همان‌طور که جاذبه داریم، جاذبه‌های منفی یا ویژگی‌های توریست گریزی هم وجود دارد که باعث می‌شود، گردشگران از حضور در منطقه‌ای بنا به دلایلی همانند مشکلات فرهنگی یا خطرات ممکن، همانند آلودگی آب و هوا، امتناع کنند.

انواع جاذبه های گردشگری

به طور کلی دو نوع جاذبه وجود دارد:

  • جاذبه‌های ساختگی
  • جاذبه‌های طبیعی

به همین منظور و برای ارائه تعریفی دقیق‌تر هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری، به صورت کلی ویژگی‌هایی که هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری باید داشته باشند را در ادامه توضیح خواهیم داد تا شما با خیالی آسوده به دیدن یک جاذبه ساختگی با طبیعی بروید.

ارسال نظر