صنعت گردشگری در ایران ،ایرانگردی ویا جهانگردی و مسافرت عموماً جزو سفرهای تفریحی محسوب می شود. اگرچه در سال های اخیر، گردشگری شامل هر سفری است که به فرد اجازه می دهد محیط کار یا زندگی خود را ترک کند. به شخصی که گردشگری می کند، توریست می گویند. کلمه توریست زمانی ظاهر شد که افراد طبقه متوسط شروع به سفر کردند. این امر با ثروتمندتر شدن مردم و عمر طولانی تری ممکن شد.
صنعت گردشگری در ایران در سالهای اخیر شاهد تحولاتی بسیار زیادی همراه بوده از تورهای ارزان گرفته تا تورهایی با قیمت بالاتر داخلی وخارجی با امکانتات متغیر که توسط شرکتهای مسافرتی جهت هرچه بهتر شدن ولذت بخش تر شدن شما در سفرها این خدمات ارایه میشود
بیشتر گردشگران به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقه دارند. گردشگران همیشه برای یک هدف سفر کرده اند. مثلا برای دیدن ساختمان ها و آثار هنری معروف، زبان های جدید یاد بگیرید و غذاهای مختلف بچشند. امروزه گردشگری سازمان یافته صنعت بسیار مهمی در سراسر جهان است.
مجله ارگ اصفهان در این مقاله قصد دارد شما را با صنعت گردشگری در ایران وتعریفی از این صنعت را بیشتر آشنا کند
گردشگری در ایران، مکان های گردشگری در ایران
صنعت گردشگری در ایران به مجموعه امکانات گردشگری اعم از آثار تاریخی، اماکن تفریحی، طبیعت، حمل و نقل، هتلداری و … اطلاق می شود.
گردشگری در ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، گردشگری در ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و پنجمین جاذبه های طبیعی جهان را دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه است. و برای گردشگران خارجی امن است. در سال 2008 حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند در حالی که امسال 842 میلیون گردشگر به جهان سفر کردند.
به گفته کارشناسان، صنعت گردشگری در ایران از توسعه ای که شایسته آن است برخوردار نبوده است. یکی از دلایل عدم رونق صنعت گردشگری در ایران، نبود بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه گذاری در ساخت هتل ها و سایر صنایع جانبی در این زمینه است. ضعف تبلیغات و انتشار اخبار کذب و منفی از ایران، محدودیت های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و تنش های سیاسی با برخی کشورهای غربی از دیگر موانع رشد صنعت گردشگری در ایران است.
با مقایسه گردشگری ایران با برخی کشورها، ایران نتوانسته کارنامه موفقی در این زمینه از خود به جای بگذارد. به عنوان مثال تنها در سال 2007 حدود 15 میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدن کردند. این در حالی است که ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم از تعداد گردشگران شهر دبی در همان سال، تنها کمتر از یک درصد از درآمد جهانی را از صنعت گردشگری به خود اختصاص داده است.
در یک نگاه
این مقاله هم به شما پیشنهاد می شود
گردشگری در ایران
گردشگری در ایران – صنعت گردشگری بر خلاف سایر بخشهای اقتصادی از مجموعهای از ارائهدهندگان خدمات شامل دفاتر خدمات مسافرتی و تور، اپراتورهای حملونقل هوایی، ریلی، جادهای و دریایی، هتلها، مهمانسراها و مهماننوازی، مجریان جاذبههای گردشگری، رستورانها، فروشگاههای محصولات صنایع دستی. ، اقلام سوغاتی، لباس، کفش، وسایل چرمی و موارد دیگر مورد توجه گردشگران است.
تنوع فعالیت های مرتبط با صنعت گردشگری در ایران باعث شده است که رونق این بخش در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی اثرات اقتصادی بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد کند. علاوه بر این بررسی ها نشان داده اند که توسعه این صنعت نقش موثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت دارد. این موضوع به ویژه از آنجایی که بیکاری اصلی ترین معضل اقتصادی کشورمان است، باید روز به روز مورد توجه جدی سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.
این مقاله به شما پیشنهاد می شود
موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران
گردشگری در ایران – اگرچه توسعه و گسترش گردشگری ایران و جهانگردی برای استفاده هر چه بیشتر از مزیت های آن اجتناب ناپذیر است، اما نباید مشکلات و گلوگاه های زیادی در مسیر رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران وجود داشته باشد. نادیده گرفته شده. برخی از این مشکلات عبارتند از: